ladataan Ladataan. Odota, ole hyvä.

LISTAA ARTIKKELIT

Hämeenlinnalaisessa Kirvestyöt Timo Sollo Oy:ssä on aloitettu asiantuntijoiden avulla omistusjärjestelyt sukupolvenvaihdoksen toteuttamiseksi. Yrityksen perustaja Timo Sollolta vapautuu järjestelyjen myötä kapasiteettia vastata uusiin haasteisiin.

Kirvestyöt Timo Sollo Oy on kasvanut yhden miehen yrityksestä 28 vuodessa korjausrakentamiseen erikoistuneeksi perheyritykseksi, joka työllistää 18 oman työntekijän lisäksi joukon aliurakoitsijoita.

Osakkaina ovat Timon lisäksi vaimo Teija ja lapset Joonas, Josefiina ja Julia. Timo Sollo on enemmän kuin tyytyväinen, kun Joonas toimii jo täyspäiväisesti vetovastuussa työnjohtajana hänen ja Teijan rinnalla. Julia ja Josefiina työskentelevät yrityksessä kesäisin, opiskelujensa lomassa. Virallinen projekti sukupolvenvaihdoksesta on käynnistetty ja etenee hyvää vauhtia. Siihen Sollot ovat saaneet asiantuntija apua Linnan Kehitykseltä ja omistusjärjestelyihin erikoistuneelta Aronia Groupin konsultti Lars Lindholmilta.

Tulevien vuosien aikana lähes puolet PK-yrityksistä tulee vaihtamaan omistajaa. Omistajanvaihdosprosessin tukemiseksi on tarjolla erilaisia palveluja, jotka keskittyvä pääasiassa lainopillisiin-, verotus- ja talouskysymyksiin. Keskeinen yrityksen pääoma – osaaminen – jää kuitenkin palveluissa huomiotta. 

Yrittäjyyden alkutaipaleella aloitteleva yrittäjä hoipertelee kuin pieni lapsi ensiaskeleissaan. Alku aina hankalaa, lopulta yrittäjäkin seisoo tukevasti omilla jaloillaan, tosin oppimisen ja erehdyksen kautta. Usein se vie aikaa ja vaatii myös oppirahat!

Suomessa vaihtaa omistajaa vuosittain muutama tuhat yritystä. Ikääntyviä yrittäjiä ja siten omistajanvaihdosta kaipaavia yrityksiä on kuitenkin tätä merkittävästi enemmän. Myyntiprosessit käynnistyvät usein liian myöhään. Huono ja myöhäinen valmistautuminen aiheuttaa ongelmia arvonmäärityksessä ja oikeiden myyntiargumenttien löytämisessä. Erityisesti pienten yritysten ikääntyneet omistajat heräävät toimintaan aivan liian myöhäisessä vaiheessa.

Yrityksen myynti on pitkä ja monivaiheinen prosessi, joka alkaa valmistautumisesta ja huipentuu kaupan toteutukseen. Prosessin aikana testataan ostajien kiinnostus yritystä kohtaan. Jos kiinnostus ei herää, selitystä haetaan usein yrityksen ulkopuolella olevista tekijöistä. Todennäköisimmin syynä on kuitenkin heikko valmistautuminen yrityksen myyntiin. Syiden etsimiseen ulkopuolelta ei kannata tuhlata voimavaroja.

Yrityksensä myymistä suunnittelevia Kaukonen kehottaa olemaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa yhteyksissä yrityskauppoihin erikoistuneeseen asiantuntijaan. Aikaa pitäisi varata vähintään vuosi, joskus sekään ei riitä. Kaukosen mukaan yrityskauppojen tekeminen on pitkäjänteistä työtä.

Kuva Yrityspörssistä– Helppokäyttöinen, hyvännäköinen ja kustannustehokas. Näillä sanoilla kommentoi yritysjärjestelyiden asiantuntija Jyrki Kiuru Aronia Groupista Yrittäjien uudistunutta Yrityspörssiä. Aronia Group hakee Yrityspörssissä muutamalle asiakkaalleen ostajaa.

– Tämä on hyvä palvelu pienyritysten tai sen kokoisten yritysten myymiseen, joissa ostaja on todennäköisimmin yksityishenkilö tai toinen pienyritys, Kiuru sanoo.

Kiurun mukaan ilmoituksen jättäminen on helppoa, eikä vaadi insinööritaitoja. Yrityspörssi on myös kustannustehokas verrattuna esimerkiksi suoraan kontaktointiin.

Apua on runsaasti tarjolla. Monessa asiassa yrittäjä pärjää loistavasti yksin, mutta yrityskaupassa asiantuntija-avusta kieltäytyminen on todellista riskinottoa. Yrityskauppa on vaativa tehtävä kokeneellekin asiantuntijalle, ja ammattilaisen käyttäminen varmistaa yrityskaupan onnistumisen ilman jälkipyykkejä. Tämä on yhtälailla ostajan, myyjän kuin rahoittajankin intressi. Asiantuntijakulut ovat enintään muutamia prosentteja koko yrityskaupan arvosta, ja ne voi hyvin rinnastaa vakuutusmaksuihin.

Karkeasti ottaen on kaksi tapaa tehdä yrityskauppa: joko tehdään kauppa yrityksen liiketoiminnasta eli liiketoimintakauppa tai sitten se tehdään yrityksen omistukseen oikeuttavista papereista eli osakkeista tai yhtiöosuuksista. Näillä tavoilla on monia ratkaisevia eroja lopputuloksen kannalta. 

Rahat saa se, joka myy. Vaikka myyjä omistaisikin kaikki osakeyhtiön osakkeet, hän ei omista yrityksen liiketoimintaa ja sinne hankittua omaisuutta henkilökohtaisesti. Ne omistaa itse osakeyhtiö. Näin ollen liiketoimintaa myytäessä myyjänä on yhtiö, ei yrittäjä, ja kaupasta saatavat rahatkin menevät yhtiöön.

 

Yleisemmin yrityksen myyntiprosessi kestää noin 10 kuukautta, mutta hyvin usein se venyy yli vuoden mittaiseksi. Valitettavasti kaikkein yleisintä on, että yrityskauppa ei onnistu lainkaan tai yritys vain lopetetaan eikä sitä edes yritetä myydä.

Ainut keino nopeuttaa prosessia ja varmistaa kauppa on panostaa kauppaprosessiin niin rahallisesti, ajallisesti kuin asiantuntijatyönäkin. Ennen myyntiin laittamista olisi monessa yrityksessä paljon sellaista tehtävää, joka nopeuttaa ja varmistaa itse kauppaa mutta vie oman aikansa.

Hämeen Yrityspörssi - Oikea kauppapaikka yrityksen myyntiä tai ostoa suunnittelevalle!